Tuesday, March 23, 2010

Pelaku Dosa - terampunkah dosaku

Zack, itulah nama yg member panggil aku. Tapi, nama aku yg sebenarnya ialah Zakaria bin Osman. Cerita nie adalah cerita aku, xde kena mengena dgn org yg tulis cerita nie. Kdg2, die lebih kurang je ngan aku. Kita lupakn hal die, kite teruskan ngan cite aku.

Ceritanya begini, kira2 20 thn yg lalu. Lahirlah seorg bayi lelaki yg bleh thn kehenseman die (aku la tu). Die dijaga dan dididik dgn sempurna, bleh dikatakan die dtatang bagai mnyk yg penuh, die dianggap sebgai org harapan bg keluarga nye. Namun, sesuatu yg x diduga telah berlaku. Die mula terjerumus ke kancah maksiat, dirinya mulai penuh dgn noda. Hari berganti hari, die semakin hanyut dlm arus dosa. Die mula membelakangi tuhan nye.

Kdg2 terdetik dihatinya, mengapa dengan aku? apa yg telah trjadi? apa yg telah aku lakukn? Setelh puas mencari jawapn kpd semua persoalan. Barulah die sedar, dirinya mmg x boleh fikir ape2. Otak die da beku, da xbleh nk fikir apa2. maklumlah.. ati da hitam. Gelap pandangan. Namun, atas usahanya mencari jawapan kepada persoalan. Die tlh mengalami sesuatu yg agak menginsafkn. (kn dlm kitab ada sebut, hidayah akn diberi kepada mereka yg mencari) Hnyut dibuai ombak, terkapar keseorangn ditgh lautan. Ketika itu, setiap perbuatn nye terbayang didpn matanye, bermain-main dimindanya. Waktu itu, air mata mengalir ke pipi, hatinye merintih pedih, suaranya meraung memanggil ibunya, Kata2 "ibu.. maafkn aku... aku kesali kesalahan aku... jgn tinggal daku ibu" tidak lekang dari bibirnya.

Dlm kepedihan, die terdengar suatu suara yg amat die kenali. Suara itu memanggil-manggil namanya, die cube mencari arah suara itu, die menguatkan semgt nye. berenang mencari arah tuju. Tiba-tiba, ombak yg ganas menggunug menghempas dirinye. Masa itu, hnya kematian yg difikirkan nya, "ampunkan aku Ya Allah". Die cube utk mengucapkn dua kalimah syahadah, namun lidahnya kelu, tidak mmpu berkata apa2. Die mulai panik. Suara yg dari tadi memanggil namanya semakin kuat. Dia cuba kuatn renangan nye walaupun pd hakiktnya die lemah. Sekali lg ombak menghempas dirinya, cuma kali in lebih kuat.

Ibarat dijerkah dari belakang, serta merta die tersedar. Die melihat wajah yg sedang resah memanggil namanya. Wajah itu amat dikenalinya, berlenang air mata di wajah tersebut. Wajah kegembiraan terserlah dikala melihat die tersedar. Lantas die dipeluk oleh insan itu. Dalam kecelaruan, die melihat org disekelilingnya ketawa seperti sedang melihat final raja lawak. Lantas slh seorg drpd mereka berkata, " dua kali simbah air bru nk sedar". (la... mimpi rupenya)

No comments: